De afgelopen 14 jaren heb ik duizenden jongeren gezien, begroet, lesgegeven, gecomplimenteerd, berispt, becijferd, besproken, geholpen, vermaakt en vermoeid. Ik heb met (en om) ze gelachen omdat tieners zo grappig kunnen zijn. Soms stonden de tranen in m’n ogen vanwege de schrijnende of ontroerende situaties die zich voordeden. Ik herinner die jongere uit een gebroken gezin die zei; ‘Wil jij mijn papa zijn’? Ik herinner die klas die zei: ‘Bij u voelen wij ons tenminste niet dom, meneer’. Ik herinner die leerling die met verdwaasde ogen kwam vertellen dat haar suïcidepoging opnieuw niet was gelukt. Ik herinner die moeder die vertelde zo blij te zijn dat haar zoon na jaren eindelijk werd geaccepteerd in de groep. Of die jongen die met schaamrood op de kaken vertelde dat het sturen van die naaktfoto’s toch niet zo’n goed idee van hem was. En dan heb ik het nog niet gehad over de ouders. Grote, lieve, boze, grappige, gefrustreerde, onzekere, eenzame, toegewijde of kwetsbare ouders. Of al die collega’s. Ik denk aan die collega die in een scheiding lag, de kinderen alleen moest opvoeden, een studie moest doen en tegelijk haar hoofd boven water hield met grote en drukke klassen. Of die collega, die kwetsbaar en open durfde toe te geven dat het hem niet lukte met de klas, geen bijval kreeg maar toch doorzette, een studie afrondde en zijn kennis deelde met het team. Iedereen heeft een verhaal. Dat maakt onderwijs enerverend, boeiend, uitdagend en.. complex.

Want dat mag best eens gezegd worden. Onderwijs is complex. De wereld van (en voor) jongeren is complex. Een klas vol verhalen is complex. Elke leerling heeft z’n verhaal, z’n gezin, z’n achtergrond, z’n verleden, z’n achterstanden, z’n talenten, z’n ontwikkelingsfase, z’n thuissituatie, z’n (des-)interesses. En daar heb je dan een klas van vol. Of eigenlijk, een stuk of 10 klassen, wanneer je fulltime werkt. En dat is best ingewikkeld.

Waarom dan Rakis?
Rakis is ontstaan omdat ik geloof dat, hoewel (passend) onderwijs complex is, er best antwoorden zijn. En die gedeeld moeten worden. Rakis staat voor Relatie, Afspraken, Kennis, Inzicht en Samen. Allemaal zijn ze belangrijk. Toch kun je niet overal even goed in zijn. Daarom heb je elkaar nodig in het onderwijs. De ene collega is super relationeel, de ander goed in het bieden van structuur. Weer een ander heeft veel specifieke kennis, kan goed reflecteren of heeft oog voor een gezamenlijke aanpak. Allemaal zijn ze belangrijk. In een Rakis-training ontdek je welke antwoorden er zijn om goed om te gaan met al die verschillen in de klas. Je leert waar je goed in bent en waar je behoeften liggen om meer van te weten. Dezen worden aan elkaar gekoppeld.

Ik heb besloten mijn kennis en ervaring te delen om professionals te helpen nog beter onderwijs te kunnen bieden. Passend onderwijs is complex, maar ook een prachtige uitdaging om jongeren op een mooie toekomst voor te bereiden. Doe je met mij mee?

Ik hoor graag van je of ik iets voor jou of jouw team zou kunnen betekenen.

Jelle Koopman