Tenminste, in de onderbouw van het VO. Het levert te weinig op en geeft teveel gedoe. Leerlingen raken gefrustreerd, ouder-kind relaties raken onder spanning en het rendement is maar zeer dubieus.

Op 27 april 2017 publiceerde het onderwijs- en opvoedigsplatform Nivoz mijn artikel over het nut van huiswerk in het VO. Het werd veelvuldig gedeeld, het leverde een interview op in het AD ( https://www.ad.nl/binnenland/schaf-huiswerk-in-eerste-klassen-van-middelbare-school-af~a518c2279/ ) en een kritisch artikel in De Dagelijkse Standaard ( http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/04/aanstelleritis-viert-weer-hoogtij-in-nederland-schaf-huiswerk-maken-af-leerlingen-zijn-pubers-en-bang/ ). Iedereen vindt wel wat van huiswerk. Heeft het zin? Waarom wel/ waarom niet? Wat levert het op?

Belangrijk is dat je weet wat je doet en waarom je het doet. Leerlingen vragen hierom en wat mij betreft zou je dit moeten kunnen uitleggen. Lees onderstaand artikel en oordeel zelf. Huiswerk of geen huiswerk, that’s the question.

Het artikel is te vinden via onderstaande link:
https://nivoz.nl/nl/waarom-huiswerk-in-de-onderbouw-van-het-vmbo-zou-moeten-worden-afgeschaft 

Reageren? Graag!