‘Een goed begin is het halve werk’.

Als Begeleider Passend Onderwijs word ik regelmatig geraadpleegd wanneer het niet goed gaat in een klas. De leerlingen luisteren niet goed, er wordt gepest in de klas of de leraren hebben moeite om de rust te bewaren tijdens de les. Vaak is het alle zeilen bijzetten om patronen die in de groep zijn geslepen nog enigszins te kunnen bijstellen. Voorkomen is natuurlijk veel beter dan genezen. Maar, je wilt niet alleen zorgen voor het voorkomen van problemen, maar juist het creëren van een goed pedagogisch klimaat waarin geleerd kan worden en leerlingen zichzelf kunnen zijn. Een klimaat waarin verschillen worden omarmd en op een positieve manier wordt samengewerkt. 

De ‘Gouden Weken’ is een term die veel gebruikt wordt in het basisonderwijs. Het zijn de eerste vier tot zes weken van het nieuwe schooljaar, die cruciaal zijn bij het vormen van je groep. Ze worden zo genoemd omdat ze goud kunnen opleveren voor de rest van het schooljaar.

Om je hierbij te helpen heb ik een klein boekje gemaakt. Het is bedoeld voor mentoren in de onderbouw van het VO. In dit praktische boekje staat een korte uitleg van de Gouden Weken en helpt bij de invulling van deze weken. Onderwerpen als: groepsvorming, de eerste les en oudercontact worden behandeld. Verder vind je een twintigtal groepsvormende activiteiten die je kunt gebruiken tijdens je mentorlessen.

In onderstaande link kun je het gratis boekje downloaden. Voel je vrij het te gebruiken of het te delen met je collega’s. Ik zou het leuk vinden als je een berichtje stuurt over wat je ervan vindt en hoe je het je helpt bij het vormgeven van je mentoraat.

Veel plezier en succes komend schooljaar. Zorg dat je aanpak raak is!

Jelle Koopman.

De Gouden Weken in het VO (Koopman, 2018)